Fizzit v2

Switch to desktop Register Login

Fenomenologija

Je li svijet spreman za prvu Disneyevu gay princezu?

elsa

 

Snjeguljicu je njen princ pokupio dok je doslovno ležala u lijesu i odvukao je u svoj dvorac. Tamo su, nakon njenog oživljenja, još dugi niz godina živjeli sretno i zadovoljno. Trnoružicu je njen princ poljupcem probudio iz stoljetnog sna, odmah potom objavio da je želi oženiti na što je ona, naravno, pristala pa su i oni još dugi niz godina živjeli sretno i zadovoljno. Pepeljuga i njen princ proveli su godine blaženstva i sreće nakon što joj je on pomogao riješiti se zločeste maćehe i polusestara. Princeza Elsa za sada svog princa nema no šuškaju neki da bi u nastavku Disneyevog animiranog filma Snježno kraljevstvo mogla dobiti curu i time postati prva Disneyeva gay princeza.


Koliko je vjerojatno da će se tako doista i biti? Osobno vjerujem da se Disney neće usuditi napraviti toliko drastičan iskorak, a ako do njega i dođe velika je vjerojatnost da će se eventualna Elsina homoseksualnost prije samo naslutiti nego izravno eksponirati. Treba, naime, uzeti u obzir da Disney uživa planetarnu popularnost te da dobar postotak gledatelja njihovih animiranih filmova uključuje osobe tradicionalnih, konzervativnih stajališta, a one neće tako blagonaklono gledati na ideju homoseksualne glavne junakinje. Ovdje u Hrvatskoj tome u prilog ide nedavno pokrenuta peticija, koju je podržao i portal Željke Markić, kojom se pokušava spriječiti uvrštenje Elsine homoseksualnosti u nastavak filma Snježno kraljevstvo zbog 'ugrožavanja obitelji i njenih vrijednosti'. Disney ne može sebi priuštiti rizik udaljavanja svoje konzervativne publike jer to predstavlja svjesno odricanje od dobrog dijela financijskog kolača. Stoga, čak i da želi senzibilizirati svoje mlađe gledatelje ka prihvaćanju homoseksualne populacije, neće to smjeti učiniti suviše izravno ako si istovremeno ne želi zatvoriti financijsku pipu.


Zato će vjerojatno nastaviti s plasiranjem homoseksualnih tema naslućivanjem, aludiranjem, sugestijama. Takav smo primjer, uostalom, već mogli uočiti u prvom nastavku, u sceni koja se odvija u Oakenovoj prodavaonici. U jednom trenutku pogled pada na vrata saune iza kojih vidimo mišićavog mladog muškarca okruženog djecom. Svi oni veselo mašu, a Oaken im se obraća sa 'zdravo, obitelji'. Mnogi smatraju da se simpatičan prodavač ovdje obraća svojoj homoseksualnoj obitelji i da je upravo tu scenu Disney iskoristio za propagiranje istih. Međutim, ima i onih koji tvrde da je osoba koja se nalazi mišićavom muškarcu s njegove lijeve strane, omotana u bijeli ručnik koji joj prikriva grudi, žena, što opet upućuje da bi se moglo raditi o njegovoj supruzi te da se Oaken ne obraća svojoj obitelji već nekoj drugoj obitelji koja kod njega gostuje. Nejasno je samo zašto bi Oaken imao goste u svojoj sauni izvan sezone i usred groznih vremenskih uvjeta. Kristoff grabi robu s polupraznih polica i razgovara s Oakenom o njihovoj slaboj opremljenosti izvan sezone, a Oaken također u jednom trenutku kaže Anni da je jedino ona luda doći k njemu po takvoj zimi. Što nas opet navodi na to da je možda ipak u pitanju njegova homoseksualna obitelj tamo iza vrata saune. U svakom slučaju, naslućuju nam, ali nam ne potvrđuju.


Neki smatraju da nam je i Elsina homoseksualnost već naslućena u prvom nastavku. Argumentiraju to tvrdnjama da je ona evidentno 'drugačija' (zbog svoje sposobnosti zaleđivanja svega s čime dođe u doticaj) i ne može ništa kako bi to promijenila jer je takva jednostavno rođena (što je danas naširoko prihvaćen stav prema homoseksualnosti u suvremenim neoliberalnim krugovima). Roditelji joj, dok je još jako mlada, govore 'prikrij to, nemoj to osjećati', što se tumači kao aluzija na skrivanje vlastitih homoseksualnih osjećaja. Tu je i snažna balada Let It Go u kojoj Elsa pjeva o svojim osjećajima koje skriva, a kojima sada napokon namjerava 'izaći iz ormara'. Vrijedi spomenuti i to da Elsa tijekom filma ne pokazuje interes za romansu s pripadnikom suprotnog spola. To čak naglašava njena sestra Anna koja u jednoj sceni kaže kako 'niti jedan muškarac ne bi mogao postići ama baš ništa s njom.' Dovoljno da nedvojbeno zaključimo da je Elsa lezbijka? Ne, ali moglo bi biti indikativno.


Treba li sada otići korak dalje, svima odagnati dvojbe i potvrditi da Elsa definitivno voli cure? Bi li takvo što bilo dobro za djecu? Osobno nemam zagrižen stav o homoseksualnosti. Ne smatram da će napredak civilizacije biti doveden u pitanje ako Elsa ipak nađe dečka no isto tako ne mislim da će se svijet srušiti ako ona nađe curu. Majka sam malene djevojčice i svjesna sam realne činjenice da će ona jednog dana doznati da na ovom planetu postoje osobe homoseksualne orijentacije, s Disneyem ili bez njega, prije ili kasnije. I zato mi pitanje 'hoće li Elsa u sljedećem nastavku Snježnog kraljevstva biti lezbijka?' nije toliko bitno. Ono što me kao majku koja svoju kćer želi podučiti određenim vrijednostima više muči su neke drugi stvari.


Tu je tako zaključak da Elsa 'mora' biti lezbijka jer u prvom nastavku nije pokazala interes za dečke. Istina, to je razlikuje od tipične Disneyeve princeze koja je do sada uvijek završila u naručju nekog princa. Ali ovdje se opet, po ko zna koji put potvrđuje loš klišeiziran stav 'ona nema dečka, sigurno je lezba.' Halo, zar je toliko teško opaziti da Elsa ima objektivan problem – zamrzava sve čemu se približi – i da je on razlog zbog kojeg je toj djevojci otežan kontakt s BILO KIM? Zašto bi svaka djevojka koja u određenom trenutku nema dečka nužno bila lezbijka?


Ovdje zapravo na vidjelo izlazi jedan puno veći problem koji prati čitavu plejadu Disneyevih princeza od onog hoće li Elsa biti lezbijka ili ne, a već smo ga dotaknuli na samom početku ovog teksta. Pronaći svog princa i udati se za njega njihov je početak i kraj, jedini cilj kojeg imaju. Sve njihove ambicije počinju i završavaju udajom, ona se smatra ultimativnim sretnim krajem i nije uopće važno što će biti poslije. Nikoga ne zanima, na primjer, kako je Trnoružici i njenom princu u braku. Udala se i to joj je dovoljno da bude sretna! Čime se Pepeljuga nakon udaje bavila? Je li imala kakav hobi kojim si je kratila slobodno vrijeme? Nije važno, pobogu, udala se! Jasno, propagirati djevojčicama romansu i udaju samo po sebi nije nimalo loše, čak naprotiv. Uostalom, prirodan je nagon žene željeti jednog dana zasnovati obitelj, a tu je potreban stabilan partner s kojim će dijeliti dobro i zlo.


Brak je, dakle, dobar. Ali nije nužno dovoljan, a to je ono što Disney još od Snjeguljice snimljene davne 1937. propušta. Žena nije crno-bijelo, jednodimenzionalno biće čija bit se samo svodi na to je li se s nekim uparila ili ne. Ona je puno više od toga. Današnji radikalni feminizam skače na sam spomen braka poput bika na crvenu krpu gurajući nam tezu da je obitelj ono što guši ženu i njene ambicije, naročito one vezane uz profesionalnu karijeru. S druge strane, radikalni konzervativci uporno pokušavaju poslati pogrešnu poruku da ženi sama činjenica da je udana i majka mora biti dovoljna kako bi se osjećala ispunjeno. Jedni i drugi griješe promatrajući navedenu problematiku iz krajnjih pozicija. Djevojčicama koje gledaju Disneyeve animirane filmove (i ne samo njima) jasno treba poručiti: žena može pronaći sreću kao supruga i majka te istovremeno biti obrazovana i zarađivati vlastiti novac. Može, ako želi, i osnovati vlastiti biznis i biti u njemu dobra, i neće zato nužno biti loša majka. Baš kao što i poslovno uspješan muškarac može biti divan otac.


Jedina Disney princeza koja uspješno prkosi gore opisanom opasnom klišeju koji ženinu egzistenciju čini potpunom i zaokruženom samo kada se uparila jest Tiana iz animiranog filma Princeza i žabac. Ona naporno radi i odvaja svaki novčić za otvaranje vlastitog restorana, što joj je san od najmlađih dana. Tiana ima ambiciju koja nadilazi onu za pukom udajom, i to je odlično. U konačnici ona i sama postaje suprugom princa (kvragu, u crtiću bolje zvuči da ti je muž princ nego – bez uvrede ikome – vodoinstalater) ali čak i onda otvara vlastiti restoran. Ovdje je djevojčicama poslana vrlo pozitivna poruka – tragati za ljubavlju i osnovati obitelj je svakako dobro no jednako je tako dobro uz obitelj imati i neke druge ciljeve u vidu posla ili hobija.


U animiranom filmu Princeza i žabac također je osvježenje vidjeti da je Tiana crnkinja no nitko nam ne soli pamet didaktičkim scenama o rasizmu. Jednostavno prihvaćamo zdravo za gotovo činjenicu da ona živi u New Orleansu i da je crnkinja. Društvo koje je istinski napredno i oslobođeno od predrasuda nikada neće definirati nečiju rasu, nacionalnost, vjeru ili seksualnu orijentaciju kao njegovu bit, kao ono jedino, ključno što ga definira. Danas se često, kada je homoseksualnost u pitanju, fatalno griješi definirajući privrženost prema vlastitom spolu kao jedini aspekt nečije osobnosti. Homofobima je dovoljna sama spoznaja da netko ima homoseksualne sklonosti kako bi ga mrzili, bez da se uopće osvrću na eventualna druga postignuća te osobe i njene šire karakterne osobine. Pasionirani, neoliberalni apologeti homoseksualnosti samu činjenicu da je netko sebe javno predstavio kao homoseksualnu osobu vide kao dovoljan razlog za slavlje i štovanje te kao odraz nečije progresivnosti. Prava istina ipak je negdje u sredini. U redu je podijeliti sa svijetom da vas privlači vlastiti spol ali vaša osobnost ne počinje i ne završava time.


Stoga, ako Elsa u novom nastavku Snježnog kraljevstva postane lezbijka, tada njena homoseksualnost nipošto ne smije postati ono jedinstveno što je definira kao osobu. Njena homoseksualnost, ako je već tu, mora biti samo jedan od aspekata njene kompleksnije osobnosti i zato ne smije stršati kao centralna tema budećeg filma. Samo tako će se djeci poslati pozitivna poruka.

 

FaLang translation system by Faboba

2012. © Fizzit.net

Top Desktop version